Umów konsultację
  • Proces projektowy
  • UX
Jak dobry design wpływa na sukces Twojego biznesu online?
7 minut CZYTANIA

Dlaczego design ma znaczenie?

Nie tylko w świecie rzeczywistym pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Podobnie jest w świecie cyfrowym. Twoja strona internetowa lub aplikacja to wizytówka Twojej firmy – jeśli nie przyciągnie uwagi i nie będzie pozytywnym doświadczeniem, użytkownicy szybko z niej zrezygnują i więcej nie wrócą. Profesjonalnie zaprojektowana strona to nie tylko estetyka, ale również funkcjonalność, intuicyjność i optymalizacja konwersji. Jak mawiał Steve Jobs - “Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works.” 

Z badań przeprowadzonych przez Google Research w 2018 roku wynika, że użytkownik wyrabia sobie opinię o stronie internetowej w mniej niż 3 sekundy. Jeśli design nie jest atrakcyjny i przejrzysty, potencjalny klient może zrezygnować z dalszej interakcji. Według raportu Adobe z 2021 roku, aż 38% użytkowników przestaje angażować się w treść strony, jeśli jej wygląd nie jest atrakcyjny. To zaledwie dwa z najbardziej podstawowych powodów, dla których wygląd ma znaczenie. Przemyślana i odpowiednio zaprojektowana strona może mieć realny wpływ na wyniki biznesowe i wpływać na liczbę konwersji.

Co składa się na dobry design?

Jest kilka składowych, żeby móc ocenić czy design jest dobry czy nie:

1. Strategia UX (User Experience)

Zanim zaczniemy projektować, analizujemy. Skupiamy się na potrzebach użytkowników i celach biznesowych. Przed rozpoczęciem pracy designera, pole do popisu ma warsztatowiec.

Warsztaty pozwalają określić, jakie funkcje i rozwiązania będą najskuteczniejsze, by przyciągnąć i zatrzymać klientów, a co za tym idzie - zwiększyć konwersję produktu cyfrowego. Użyteczność i intuicyjność to kluczowe elementy, które wpływają na pozytywne doświadczenie użytkowników.

Przemyślany i dobrze zaplanowany UX pomaga zmniejszyć wskaźnik odrzuceń (bounce rate), wydłużyć czas spędzany na stronie oraz zwiększyć liczbę konwersji. Ponadto, według raportu Forrester Research z 2020 roku, inwestycja w UX może zwiększyć współczynnik konwersji nawet o 400%.

Więcej o warsztatach discovery możesz przeczytać tutaj.

2. Nowoczesne podejście do UI (User Interface)

Gdy mamy już zaplanowaną strukturę informacji, zaczynamy następny etap - projektujemy szatę graficzną. Design, który proponujemy jest nie tylko atrakcyjny wizualnie, ale przede wszystkim intuicyjny i dostosowany do wszystkich urządzeń, zapewniając użytkownikom komfort z korzystania, niezależnie od nośnika, na którym ogląda stronę czy sklep. 

Elementy takie jak czytelna typografia, widoczność przycisków zakupowych, spójna kolorystyka oraz przemyślane hierarchie wizualne sprawiają, że użytkownicy mogą łatwo odnaleźć najważniejsze informacje. Według badania przeprowadzonego przez NNGroup w 2022 roku, dobrze zaprojektowany interfejs zwiększa zrozumienie treści aż o 47%, co prowadzi do większego zaangażowania użytkownika, a także do większego przywiązania użytkownika do marki.

3. Dostępność

Dobry design to nie tylko kwestia estetyki i nowoczesnych trendów – to również odpowiedzialność za dostępność strony internetowej dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich zdolności poznawczych. 

Projektując serwis online, warto pamiętać, że dostępność (WCAG) nie powinna być opcją, ale ważnym elementem, który realnie wpływa na doświadczenie użytkownika. Dostosowanie strony do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, takich jak osoby niedowidzące czy poruszające się przy pomocy klawiatury, sprawia, że każdy może komfortowo korzystać z Twojego serwisu. Oznacza to m.in. odpowiedni kontrast kolorów, możliwość powiększenia tekstu, logiczną strukturę nagłówków czy alternatywne opisy obrazków. 

Co więcej - strony dostępne są nie tylko bardziej przyjazne użytkownikom, ale również lepiej oceniane przez algorytmy Google, co może pozytywnie wpłynąć na pozycję w wynikach wyszukiwania. To podejście buduje pozytywny wizerunek marki i poszerza grono potencjalnych klientów.

4. Optymalizacja konwersji

Jakościowa strona strona internetowa lub aplikacja to nie tylko świetny wygląd. Przede wszystkim ma ona prowadzić i użytkownika przez ścieżkę zakupową lub proces rejestracji w sposób intuicyjny i płynny. Dzięki analizie danych, przemyślanej architekturze treści oraz widocznym przyciskom CTA (Call to Action) projektujemy rozwiązania, które wpływają na wzrost sprzedaży produktu lub usługi.

To jednak nie wszystko. Żeby zoptymalizować konwersję, wykorzystujemy techniki psychologii behawioralnej, takie jak zasada kontrastu, efekt Zeigarnik (zachęcający do dokończenia rozpoczętego działania) czy strategia ograniczonej dostępności. Według badania przeprowadzonego przez HubSpot w roku 2021, zoptymalizowane przyciski CTA mogą zwiększyć współczynnik konwersji aż o 80%.

5. Szybkość i wydajność

Estetyka jest ważna, ale nie tylko ona decyduje o sukcesie Twojego produktu cyfrowego. Strony i sklepy, które realizujemy są zoptymalizowane pod kątem szybkości ładowania, co wpływa na lepszą widoczność w Google oraz przekłada się na pozytywne doświadczenia użytkowników. Osiągamy wyniki Page Speed na poziomie 90+, zarówno na desktopach, jak i urządzeniach mobilnych.

Dane analityczne pochodzące z naszych realizacji potwierdzają, że ponad 75% użytkowników, przegląda strony i sklepy na telefonie lub tablecie. Badania Google z 2020 roku przedstawiają, że strony, które ładują się dłużej niż 3 sekundy, tracą aż 53% użytkowników na urządzeniach mobilnych. Na pierwszym miejscu stawiamy optymalizację strony - minimalizację kodu, optymalizację obrazów i stosowanie nowoczesnych technologii, takich jak lazy loading czy kompresja plików. 

Znasz już kluczowe elementy dobrego i jakościowego designu, dlatego pora przejść do procesu samego projektowania.

Jak pracujemy nad designem?

Poniższy proces projektowy sprawdził się przy realizacji ponad 100 stron www i e-commerców. 

  1. Warsztaty discovery – Zaczynamy od przeprowadzenia szczegółowej analizy potrzeb biznesowych i oczekiwań użytkowników. Więcej o warsztatach pisaliśmy tutaj
  2. Prototypowanie UX – Następnie tworzymy interaktywne makiety i testujemy je, by dopracować nawigację i funkcjonalności.
  3. Projektowanie UI – Kolejnym krokiem jest wygląd. Dbamy aby był unikalny i spójny, dzięki czemu będzie angażował użytkowników oraz odzwierciedlał charakter marki. 
  4. Development - Po akceptacji szaty graficznej rozpoczynamy prace programistyczne oraz testy wewnętrz
  5. Wdrożenie i optymalizacja – Gdy skończymy prace nad wdrożeniowe, rozpoczynamy prace przygotowawcze do publikacji - optymalizujemy kod i dbamy o finalne testy.
  6. Analiza i rozwój – Po wdrożeniu podłączamy narzędzia analityczne i dalej pracujemy nad rozwojem strony. Analizujemy dane z użytkowania strony i proponujemy prace rozwojowe.

Wiesz już jak wygląda proces projektowy, ale co dokładnie będziesz mieć z tego, że zadbasz o jakościowy i przemyślany design swojego produktu - w punktach wymienimy Ci podstawowe korzyści dlaczego warto zadbać o design.

Co zyskujesz dzięki profesjonalnemu designowi?

Korzyści płynących z odpowiedniego podejścia do designu jest wiele. Wymieniamy najbardziej kluczowe z nich.

  1. Większa konwersja – intuicyjny i przemyślany design zwiększa liczbę generowanych leadów, zapytań oraz zakupów.
  2. Lepsza widoczność w Google – odpowiednio zoptymalizowana strona szybciej się ładuje i pozwala wykorzystać maksymalnie potencjał SEO.
  3. Silniejsza marka – profesjonalny i atrakcyjny wygląd wzmacnia zaufanie i wizerunek Twojej firmy.
  4. Większa satysfakcja użytkowników – przejrzysta struktura, płynne działanie i łatwość obsługi sprawia, że klienci będą częściej odwiedzać Twoją stronę i zostaną z Tobą jako relacje długoterminowe.
  5. Przewaga nad konkurencją – dobrze zaprojektowana strona wyróżnia Twoją firmę na tle konkurencji.
  6. Mniejszy współczynnik odrzuceń – lepsza struktura i intuicyjna nawigacja sprawia, że użytkownicy chętniej kupią Twój produkt.

Podsumowanie

Dobry i przemyślany design to nie tylko kwestia estetyki. To przede wszystkim funkcjonalności i skuteczność biznesowa. Pierwsze wrażenie użytkownika decyduje o tym, czy pozostanie on na stronie czy ją opuści – według badań Google, wystarczy na to zaledwie 3 sekundy. Intuicyjna nawigacja, spójna kolorystyka oraz przemyślane elementy interakcji sprawiają, że użytkownicy chętniej angażują się w treść, co prowadzi do wyższych konwersji. 

Profesjonalny design nie tylko wzmacnia zaufanie do marki, ale także bezpośrednio wpływa na wyniki sprzedażowe i pozycjonowanie w Google. Analiza zachowań użytkowników, personalizacja treści oraz inteligentne CTA, pozwalą na maksymalne wykorzystanie potencjału biznesowego Twojej strony. Inwestycja w wysokiej jakości design nie jest de facto kosztem, ale kluczowym elementem skutecznej strategii produktu cyfrowego.

Chętnie pokażemy Ci nasze projekty stron i sklepów. Umów się na bezpłatną konsultację i porozmawiajmy jak pokazać Twój produkt w internecie.

Kontakt

Porozmawiajmy.
Ty wybierasz
wygodną formę.

alt obrazka
Karol Makowski
Founder / New Business Manager
Poniedziałek - Piątek
08:00 — 16:00

Bezpłatna konsultacja

Umów się na bezpłatną konsultację.
Porozmawiamy o tym, co możemy dla Ciebie zrobić.

Umów bezpłatną konsultację

Formularz kontaktowy

Napisz do nas – odpowiemy w ciągu 24 godzin.

Napisz wiadomość

Pobierz Pitch Deck

Pobierz prezentację (.pdf)
Wróć

Formularz kontaktowy

Napisz do nas – odpowiemy w ciągu 24 godzin.